We hebben er allemaal last van, we zitten binnen en binnen en binnen. Hoe kan je nou deze tijd nuttig besteden in plaats van uit het raam te staren en te denken “Wanneer mag ik weer?!”

Schrijf een blog zou ik zeggen! Wij van Engetic willen graag iedereen stimuleren om maandelijks een blog te schrijven.  Zo helpt een blog bij het uitbouwen van jou persoonlijke brand en zorgt het er voor dat je beter wordt in het schrijven van teksten. Ook zorgt het voor het uitbreiden voor jou klanten basis binnen jou onderneming. Het creëert meer zoek woorden waardoor potentiële klanten via google op jouw website terecht komen.

Maar dan hoor ik je al zeggen. Hoe maak je dan zo’n blog? Dat ga ik jou uitleggen.

Zoek het juisten CMS systeem wat bij jou past.

Als aller eerst moet je een basis kiezen waar jij je blog op schrijft. Een blog kan je op verschillende platformen of op jou eigen website neerzetten. Wij adviseren altijd om dit in WordPress te doen. De reden hier voor is dat het een gebruiksvriendelijk programma is wat makkelijk te installeren is op jou website. Het voordeel hier van is dat het op jou eigen website staat en het er dus voor zorgt dat klanten direct bij jou te terecht komen. Daarnaast bied het programma een hoop plug-ins en mogelijkheden om jou blog boven in google te krijgen. Zo kan je bijvoorbeeld met YOAST SEO er voor zorgen dat iedere pagina die jij schrijft goed gevonden wordt in google.

Er zit wel een nadeel aan WordPress en dat is dat je goed moet na denken over de optimalisatie van je website. WordPress vraagt namelijk veel bandbreedte van jou hosting.

Kies het juiste onderwerp.

Het bedenken van een onderwerp is het belangrijkste gedeelte voor het schrijven van een blog. Het onderwerp moet jou community aanspreken en er voorzorgen dat nieuwe mensen zich aansluiten.

De beste manier om dit te doen is om de volgende drie stappen aan te houden.

1. Zorg dat het onderwerp past binnen jou community: stel jezelf de vraag: “Wat vindt mijn community leuk, wat zijn hun interesses?” In het geval van Engetic zou dit zijn, nieuwe technieken op het gebied van webdesign,  hedendaagsetechnieken binnen de ICT, productief werken op ieder moment van de dag en ga zo maar door.

2. Zorg dat het onderwerp aangesloten wordt bij gebeurtenissen die op het moment aansluiten. Denk hierbij aan politiek(verkiezingen), Corona(de hele thuiswerk situatie), maar ook kleinen gebeurtenissen binnen uw eigen kring bijvoorbeeld het openen van een nieuw sportcentrum in uw eigen stad. Bij deze stap is Google jou grootste vriend.

3. En als laatste: Hou het kort. Zorg ervoor dat het onderwerp van jouw blog in één zin beschreven kan worden en ook echt maar uit één onderwerp bestaat.

Begin met schrijven.

Bij het beginnen met schrijven is het belangrijk dat je in gedachten houdt dat het eerste stukje van jou blog mensen moet aantrekken tot het lezen van het volledige artikel. Daarom begin je ook altijd met het schrijven van een introductie. Zorg dat je het onderwerp aansnijdt maar nog niet antwoord geeft op jouw onderwerp . Dit kan je doen door de lezer uit te leggen wat het onderwerp betekent en dan kan je daaropdoorgaan naar hoe de lezer dit uit zou kunnen voeren. Doe dit altijd informeel.

Het middenstuk

Vervolgens schrijf je het midden stuk . In het midden stuk zorg je er voor dat je het onderwerp goed uitlegt en antwoord geeft op jou titel. Het belangrijkste hierbij is om concreet te zijn en niet te ver af te dwalen. Zorg er voor dat je de uitleg kan onderverdelen in stappen en deze in de goede volgorde aan de lezer kan presenteren.

Het slot

In het slot vat je de belangrijkste punten van het middenstuk samen(zorg er voor dat je het niet te uitgebreid doet (Je hebt immers alles al verteld). Na dat je dat gedaan hebt bedank je de lezer voor zijn aandacht en kan je ze vragen om jouw blog te delen op hun sociaal mediaplatform naar keuzen.

Conclusie: laatste stap

De laatste stap van het schrijven van een blog is om het gewoon te doen. Je moet er eigenlijk gewoon aan beginnen en leren terwijl je het aan het doen bent. Je moet gewoon beginnen en kijken wat voor jou werkt als je is een keer iets geschreven heeft wat niet zoveel kijkers heeft getrokken leer je daar weer van en pas je de kennis toe bij je nieuwe blog.

Wij van Engetic willen jou graag hier bij helpen. Mocht jij twijfels hebben bij jou blog voel je vrij om naar de contact pagina te gaan en ons een bericht te sturen. Wij geven graag feedback op jou creatie.

En tot slot wensen wij jou een veel succes bij het schrijven van jou blog!

 

5 1 stem
Artikelbeoordeling

Calvin Janson

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Aanbevolen blogs

Wat is een creatieve bedrijfscultuur? Hoe creëer je creatieve bedrijfsculturen? Kan ik mijn medewerkers stimuleren op het gebied van creativiteit? Hoe kan ik zelf creatief denken? Dit zijn allemaal goede vragen die een manager of CEO in de 21ste eeuw zichzelf kan stellen. Creativiteit en innovatie bieden een hoop mogelijkheden en kansen voor elk bedrijf.

Lees meer...

Common Ground is een initiatief dat doelt om de gemeentelijke informatievoorziening te hervormen, door op een andere manier om te gaan met data. In die zin staan veel onderdelen die vraagstukken oproepen. Waarom is dit initiatief nodig? Waarom moet deze informatievoorziening hervormd worden? Waarom moet dit juist nu en niet 5 jaar geleden? Wat is

Lees meer...

Get Energetic with Engetic!

Wij zijn er voor al uw ICT gerelateerde problemen.